20. mai 2016

Ett bok-kort

Hej!

Kristiina från designteamet här idag med en alltrad bok -projekt. Det gäller alltså en bok som blev ett modersdag kort (eller ett modersdagkort gjort av en bok :)


Denna är den tredje altrade boken jag har jobbat med, men den första som har blivit färdiggjort! Det var faktiskt inte så svårt som det kanske ser ut, och nu tänkte jag visa hur det gick till. Ryggen på boken var sliten, det gick inte ens att läsa namnet på boken! Jag embossade en fjäril från Antique Botanicals med guld embossing pulver.


Det gäller att limma ihop alla sidorna i boken. Bara omslaget kan öppnas på framsidan. Jag blandade vanlig vit lim med vatten så att det var ganska rinnande, höll sidorna ihop och penslade runt utkanterna. Det faktiskt räcker, man behöver inte sprida lim på själva sidorna. När det kändes att kanterna inte skulle suga mera lim jag satte en plastpåse mellan omslaget och framsidan (så att det inte skulle limmas ihop) och låt allt torkas under vikt till nästa dag.



Jag ritade rutan som skulle skäras ut och sedan var det en hel del arbete att få sidorna utklippta. De är jo limmade bara längs utkanterna, så de kan plockas ut. Jag fortsatte så djupt som min kniv klarade av.





Vill man, så skulle det gå bra att limma insidan av gropet, men jag lämnade den som den var -då kan man stoppa in saker mellan sidorna. Jag målade bakgrundet med en blandning av klar och vit gesso och lade till lite teksturpasta. Ingen stencil skulle passa hit, men jag stanssade detta av tjock papper och klippte till passande storlek. 



Blommorna stanssade jag från det papper som jag hade tagit ur boken. Bakgrundet fick mera vit, lite blått och lite stämplande med Music Notes. Jag bestämde mig för dikten som jag ville ha i kortet och stämplade den dansande kvinnan från Women Collage  Jag färgade stämplet (eller faktiskt bara kvinnan på stämplet) med Distress pennor, sprutade lite vatten och stämplade. Kjolen var bara vit, för det är tommt på stämpeln, men det ordnades med vatten och en pensel. Färgen lossades av de stämplade märken och samtidigt blev bilden mjukare.


När jag var nöjd med henne, klipptes hon ut. Hon fick en tjock bit make-up svamp bakom sig. Det är härligt att kunna göra något så dimensionellt med kvinnan och rosorna utan att behöva undras hur de håller sig eller hur kortet skall bevaras!




Det var tur att jag hittade en bok med karta på mellanösten, för mina föräldrar har bott flera år i Lebanon. Dikten är av Maaria Leinonen. Jag skrev det på en styck papper och limmade på plats. Tyvärr är det på finska, och jag kunde inte hitta en officiel översättning, men det går cirka så här:

Hon välte sin minnes belastning
  årens                                            
årtiondens                         
   ballast                                          
som en tung ryggsäck               
med onödiga saker                    
  från såriga skuldrar.                   
Och du kommer inte att tro        
du tror inte                      
 hur lätt steget                             
 hur lätt sinnen                            
 som solen                                   
 flodade sig överallt                    
mitt på en molnig dag               
över en mörk natt.                      

Min mor pensionerades denna vinter, och det var nog den viktigaste orsaken till att denna dikt kändes så bra. Jag hade några blommor och stansade bitar kvar (allt sådant som till slut inte fick plats inom kortet) ... de blev min "kuvert":



Tack för att du läste hela vägen hit. Alla stämplarna som jag har användt är från norske Rubber Dance och finns att köpa på webbutiken www.rubberdance.com. Du kan också få 15% rabatt vid kassan med koden kristiina2016.

Jag använde färgena från vår Maj utmaning.



Hoppas du vill vara med, det kan jo vara just din tur att vinna fina stämplar från Rubber Dance! Du behöver inte använda våra stämplar för att deltaga, men har du några av våra stämplar skulle det vara kul att se vad du hittar på med dem. Ha en bra dag!













3 kommentarer:

  1. WOW, noe så utrolig flott og vakkert! Nydelig dikt du har funnet, og illustrert på denne kreative måten. Jeg visste ikke at det holdt å lime bare kantene på boksidene sammen, så det er kjekt å vite. Måten du har stemplet på gir en elegant effekt, det ser virkelig ut som en akvarell.
    Tusen takk, Kristiina!
    ♥ ♥ ♥

    SvarSlett
  2. An awesome piece of art work, dear Kristiina ♥

    SvarSlett
  3. Very cool. Love how the lady looks like she's walking out of the book. Fun idea. Beautifully done. Hugz

    SvarSlett